Over Nutheorie

Verantwoord & effectief leren

‘Een begrijpelijke, doeltreffende, maar ook leuke cursus verzorgen voor onze cursisten en hen op een verantwoorde manier voorbereiden op het theorie-examen. Iets wat nog ontbrak in het traject naar het autorijbewijs, maar waar wel grote vraag naar was.’
NuTheorie biedt een dienst die wij nog misten in het traject naar het rijbewijs: een dienst volledig aangepast naar de wensen van de klant om effectief en verantwoord voor te bereiden op het theorie-examen.

Hoe werkt ‘t?

Eerst krijgen de cursisten toegang tot ons eigen digitale platform, waar voor 6 tot 8 uur aan lesmateriaal op staat. Door middel van het e-book en honderden oefenvragen kan de cursist zich thuis goed voorbereiden. Tijdens de dagcursus nemen onze deskundige, maar ook zeker enthousiaste cursusleiders in bijna 7 uur de theorie verder door met een groep gemotiveerde cursisten.
De combinatie van het digitale lesmateriaal en oefenvragen met een dagcursus zorgt voor complete beheersing van de theorie en een grote kans op slagen. NuTheorie gebruikt methodes die de stof verhelderen én een aantrekkelijke twist geven. Zo leer je de theorie op de meest leuke en effectieve manier!
Check de pagina De kracht van een goede theorieopleiding als je benieuwd bent hoe het precies komt dat de cursus zo effectief werkt.

Hoe draagt NuTheorie bij aan de verkeersveiligheid?

NuTheorie helpt meer dan 120.000 cursisten per jaar op weg naar hun theorie en de populariteit van onze eendaagse cursussen groeit nog elke dag, omdat kandidaten het simpelweg een fijne manier van studeren vinden. In plaats van dikke pillen doorbladeren of wekenlang ‘s avonds in een klaslokaaltje zitten, kiezen velen voor een cursus die hen niet alleen laat slagen, maar ook echt aanspreekt.

A bar chart showing the percentage of people who are in the uk.

NuTheorie helpt meer dan 120.000 cursisten per jaar op weg naar hun theorie en de populariteit van onze eendaagse cursussen groeit nog elke dag, omdat kandidaten het simpelweg een fijne manier van studeren vinden. In plaats van dikke pillen doorbladeren of wekenlang ‘s avonds in een klaslokaaltje zitten, kiezen velen voor een cursus die hen niet alleen laat slagen, maar ook echt aanspreekt.

A group of people standing next to each other.

Hoe ‘t ooit begon

NuTheorie is opgericht door vrienden met een duidelijke missie en ambitie, en dat is aan elk aspect te merken: het plezier waarmee ze elke dag aan de slag gaan, de passie waarmee ze elk detail perfectioneren, en de trots die van hen afstraalt bij elke overwinning, groot én klein.

De “founding partners” van NuTheorie kennen elkaar al sinds hun studententijd. Ze studeerden aan de Erasmus Universiteit, vol fantasieën over wat ze met de rest van hun leven wilden doen. Rijopleidingen geven zat daar echter niet tussen. Over één ding waren ze het wel eens: ze zouden de wereld verkennen. Zo gezegd, zo gedaan. Ze maakten samen een jaar-lange reis die ze nooit zullen vergeten. Maar ja, ooit moesten ze weer naar huis.

Now what?
Blut maar geïnspireerd keerden de heren terug naar Nederland en terug naar de realiteit. Het was tijd om te solliciteren en tegelijkertijd uit te vogelen wat ze met hun carrières wilden doen. Uiteindelijk besloot één van hen toch tijdens het solliciteren een opleiding tot rijinstructeur te volgen. Eenmaal daar sprak hij met rijinstructeurs die keer op keer aangaven dat veel van hun leerlingen moeite hadden met slagen voor het theorie-examen (het klonk heel normaal dat iemand er 7 keer over deed). Hier wilden ze verandering in brengen.

"Er moest verandering komen in het traject naar het rijbewijs, en hier hebben we voor gezorgd"

Zo ontstond het idee om hun al universitaire achtergronden en specialisaties te bundelen en theorieles te geven op een manier die jonge mensen echt zou aanspreken. Zonder twijfel schakelden zij hulp in van hun vertrouwde vrienden van de universiteit, ieder met hun eigen specialiteit. Samen met hen en alle verschillende achtergronden in psychologie en communicatie stelden zij, gebaseerd op wetenschappelijke onderzoeken, een moderne, doeltreffende cursus op: NuTheorie 1.0.

Het begon met 5 leerlingen, doorgestuurd door rijinstructeurs, die allemaal in één keer slaagden. Deze leerlingen spraken zich lovend uit over de manier van lesgeven en raadden de cursus direct bij hun vrienden aan. Er bestond geen moment van twijfel tussen de oude vrienden, dus doken ze in het diepe, niet wetend waar het toe zou leiden. Met een flinke lening van de vader van een van de oprichters, die gelukkig blind vertrouwen had in hun visie, konden ze aan de slag.

Zo groeide het klasje van 5 naar 10, van 10 naar 20, en één klasje van 20 werden meerdere klassen op meerdere locaties tot ze met geen mogelijkheid meer hooi op hun vork konden nemen... Tenzij ze zouden uitbreiden. En dat deden ze.

"We gaan voor kwaliteit en dat zie je in alles terug. Daarom zijn we ook zo enorm snel gegroeid"

De “founding partners” stonden zelf dagelijks voor de klas, maakten meer dan 80-urige werkweken, vaak zelfs 100+ uren per week! Ze kozen er bewust voor om gezond te groeien en de juiste mensen met de juiste training voor de klas te krijgen. Zo werd de nadruk op constant herinvesteren, kwaliteit en professionalisering in alle aspecten van het bedrijf gelegd.

Er kwamen op den duur meer cursusleiders bij, ze startten een klantenservice en stichtten zo een bedrijf dat inmiddels is uitgegroeid tot bijna 50 medewerkers, 24 cursuslocaties verspreid door heel Nederland, honderden uren aan lesmateriaal en honderdduizenden gelukkige klanten met hun theorie in de pocket.

De klant staat altijd centraal, kwaliteit is binnen het bedrijf niet onderhandelbaar. Het is ook de band en de motivatie tussen deze natuurondernemers die hun producten en hun bedrijven een succes hebben gemaakt. Inmiddels is er een heel team hard op weg een autoriteit in de rijschoolwereld te blijven op het vlak van educatie en te worden op andere vlakken in de branche.

Onze missie

"Wij geloven dat educatie anders kan. Daar gaan wij voor"

Bij NuTheorie geloven we in een innovatieve vorm van educatie. Wij staan voor een nieuwe en leuke manier van onderwijs die impact heeft op de doelgroep. Plezier hebben tijdens het studeren vinden we belangrijk. Bij ons staat dan ook voorop: lachen - leren - slagen!

"Onze cursisten slagen met vlag en wimpel dankzij onze moderne lesmethodes"

De cursus die we bieden is enorm effectief doordat we met een moderne en wetenschappelijk onderbouwde lesmethode werken. Onze enthousiaste cursusleiders voegen daar een flinke dosis humor aan toe, waardoor cursisten erg genieten van een cursusdag bij ons. We spreken de taal van de jongeren en mede daarom is onze cursus zo doeltreffend.‍

"Ons doel is om een bijdrage te leveren aan de verkeersveiligheid door cursisten de theorie op een verantwoorde manier te leren"

Wij willen onze cursisten op een verantwoorde manier de auto theorie bijbrengen en ze in één keer laten slagen. Op die manier dragen we ook bij aan de verkeersveiligheid. En daar zijn we trots op! Het leren op deze effectieve manier zoals bij NuTheorie is inmiddels de nieuwe standaard. Moeilijk wordt makkelijk, het bespaart je tijd en reisjes naar het CBR. We’ve got you!

De kracht van een goede theorieopleiding

Dikke pillen zijn verleden tijd, maar er moet toch nog steeds gestudeerd en geleerd worden. Talloze onderzoeken wijzen erop dat jongeren tegenwoordig het beste leren door moderne methodes, zoals visualisatie. Denk hierbij aan afbeeldingen, video's, GIFjes, en computerspelletjes. Toch helpen ouderwetse geheugensteuntjes ook nog steeds: ezelsbruggetjes, oefenvragen, en veel herhaling behoren tot de effectieve klassiekers van het leren. Bij fysieke lessen in een klaslokaal is ook een innemende toon en een gezonde dosis humor behulpzaam voor het overbrengen van informatie. Met deze middelen kunnen zowel docenten als studenten het meeste uit een les halen zodat alles niet alleen goed begrepen wordt, maar ook lang in het geheugen blijft.

Visuele Hulpmiddelen

Tegenwoordig schrikken veel mensen af van een grote lap tekst, niet alleen jongeren. Volgens het Social Science Research Network (1) leert ongeveer 65% van de bevolking het liefst visueel door o.a. infographics en andere mediavormen. Plaatjes of foto’s worden al jaren gebruikt om informatie uit te beelden, maar we hebben nu ook toegang tot video's, GIFs en animaties die bijvoorbeeld tijdens de cursus van Nutheorie de aandacht van onze kandidaten trekken. Vreemd genoeg wordt hier echter weinig gebruik van gemaakt in het moderne onderwijs.

  • Ondanks dat maar 10% van middelbare school studenten het best auditief leren worden 80% van de lessen oraal gegeven. – University of Illinois Extension, 2009
  • 90% van alle informatie die we opnemen is visueel. – Hyerle, 2000
  • Visuele hulpmiddelen in de les kunnen zorgen voor een 400% verbetering in het leren. – 3M Corporation, 2001
  • Het menselijk brein heeft maar ¼ seconde nodig om een symbool te verwerken en er een betekenis aan te koppelen, terwijl het 6 seconden duurt om 20-25 woorden te lezen. – Thorpe, S., Fize, D. & Marlot, C. (1996)
  • Men kan de inhoud van 2500 afbeeldingen met een nauwkeurigheid van 90% onthouden 72 uur nadat ze er maar 10 seconden naar gekeken hebben. Een jaar later kan men deze afbeeldingen nog voor ongeveer 63% onthouden. Ter vergelijking: Slechts 10% van de studenten kan de stof van een traditionele lezing onthouden na 72 uur. Na een jaar is hier bijna niets van over. – Crockett, 2010

Oftewel: De visuele hulpmiddelen in onze dagcursus en onze online theoriecursus zorgen ervoor dat de stof sneller op wordt genomen, duidelijker blijkt, en langer wordt onthouden. Een aanrader dus!

Herhaling

De reden dat we informatie beter onthouden als het een paar keer herhaald wordt is niet alleen omdat we het vaker zien; uit een studie door professors Anderson en Schooler van Carnegie Mellon University (2) blijkt dat wij er instinctief van uitgaan dat dingen die meerdere keren in het verleden gebeurd zijn, een grote kans hebben om ook vaak voor te komen in de toekomst. Hierdoor werken onze hersenen extra hard om deze informatie op te slaan voor wanneer het weer van pas komt. Door selectieve herhaling wordt dus de belangrijkste informatie “gehighlight” in ons hoofd, waardoor we het makkelijker terug kunnen vinden.

Duits psycholoog Hermann Ebbinghaus (3) staat o.a. bekend om zijn theorie over de leer- en vergeetcurve. Deze houdt in dat als lesstof niet herhaald of geoefend wordt, alle kennis wegzakt. Om dit te voorkomen raadt Ebbinghaus aan om niet in één keer, maar in gespreide momenten de stof te herhalen, beter bekend als “spaced repetition.” Taalwetenschapper Paul Limsleur (4) voegt toe dat je dit het beste kunt doen als je de stof nog ongeveer 60% herinnert.

Daarom stelt NuTheorie voorafgaand de dagcursus het oefenmateriaal al weken van te voren beschikbaar zodat leerlingen dit in behapbare delen kunnen doornemen en herhalen. Wanneer ze vervolgens op de cursusdag verschijnen klinkt ongeveer 60% van de stof ze al bekend in de oren. Zo worden de leerlingen niet overweldigd door nieuwe informatie en kunnen ze focussen op de puntjes die nog niet in hun geheugen geprent staan. Maar ook tijdens de cursus worden de belangrijkste dingen meerdere keren herhaald.

Ezelsbruggetjes

We gebruiken sinds kinds af aan al ezelsbruggetjes om het leven beter te begrijpen. Knokkels vertellen ons het aantal dagen in een maand, onze linkerduim en wijsvinger vormen een L, en natuurlijk DROL: Dicht Rechts, Open Links. Hongaars-Amerikaanse psycholoog Csikszentmihaly, de man achter de positieve psychologie beweging en het flow-begrip, is een groot voorstander van ezelsbruggetjes. Hij gebruikt zelfs een soort Mama Appelsap zin voor de uitspraak van zijn eigen naam: Chick-sent-me-high. Die zul je niet snel vergeten!

Dit soort woordspelingen zijn samen met acroniemen en andere ezelsbruggetjes zeer effectief in het onthouden van onbekende termen, rijtjes woorden of zelfs de volgorde van dingen. Denk bijvoorbeeld aan TV-TAS voor de waddeneilanden, of “X is niks” voor het verkeersbord verboden stil te staan. Ook door middel van rijmpjes of liedjes is nieuwe informatie makkelijker te onthouden. Dit hoeft niet op het niveau Shakespeare of Billie Eilish; gooi een duidelijk concept op een catchy beat en je onthoud het geheid. Jaren na de cursus zullen leerlingen van Nutheorie nog steeds in de douche rappen: “Baby omgedraaid, airbag uit. Baby omgedraaid airbag uit. Baby omgedraaid……”

Humor

Humor kan niet alleen aandacht trekken maar ook interesse in een onderwerp verhogen. Volgens Dr. Daniel Berlyne (6), een expert in experimentele en verkennende psychologie, leidt alles dat verwachtingen doorbreekt of mensen verrast tot een fysieke en mentale opwinding. Met behulp hiervan tover je gemakkelijk een inattentieve student naar een attentieve student, waardoor hun prestatie snel verbetert.

Professor Ronald Berk van John Hopkins University (7) is een goed voorbeeld van hoe een leraar humor in een klaslokaal kan implementeren om productiviteit omhoog te halen. “WWanneer ik een lokaal binnenloop wil ik de hele sfeer veranderen naar één waar iedereen plezier heeft van de stof, zelfs als deze complex is,” zegt Dr. Berk, schrijver van Professors are from Mars, Students are from Snickers: How to Write and Deliver Humor in the Classroom and in Professional Presentations. “Het helpt tegen de stress en zenuwen.”

Echter moet er niet zomaar willekeurig gegrapt en gegrold worden; de humor moet wel aansluiten op de lesstof en de leerlingen er niet van afleiden. Dit beaamt Dr. Avner Ziv in zijn studie Het humoreffect: Differentiële Verwerking en Bevoorrechte Retrieval. Dr. Ziv is een professor op de afdeling Psychologie en Onderwijs aan de universiteit van Tel Aviv en schreef o.a. Persoonlijkheid en Gevoel Voor Humor. Volgens Ziv’s onderzoek (8) is de beste methode om eerst de lesstof serieus uit te leggen, deze dan grappig te illustreren en uiteindelijk nogmaals duidelijk te herhalen.

Wij zijn trots op onze vele positieve Google- en Facebook reviews, waarvan velen vol complimentjes staan over hoe grappig de cursusleiders zijn. Hierdoor genieten kandidaten van de cursus ondanks het niet-altijd-even-spannende onderwerp. Met een perfecte balans tussen serieuze uitleg en een gezonde dosis humor laten de enthousiaste cursusleiders hun kandidaten slagen én lachen.

Oefenmateriaal

Uit een studie van Washington University (9) blijkt dat oefentests helpen met het bewaren van informatie in ons langetermijngeheugen. Studenten die een oefenexamen aflegden na het bestuderen van de stof presteerden aanzienlijk beter dan studenten die alleen de informatie hadden herlezen.

Door oefenvragen te beantwoorden kunnen leerlingen goed beoordelen waar hun sterke en zwakke punten liggen en waar ze wat extra aandacht aan moeten besteden. Als het meevalt voelen ze zich zelfverzekerd, als het tegenvalt is het beter dat ze de schok voelen wanneer het nog niet telt. Daarom biedt Nutheorie honderden oefenvragen, compleet met scores en uitleg. Neem deze een aantal keer door en het CBR-examen is een eitje.

De 4 V’s

Lichaamstaal is belangrijk. Toon is belangrijk. Deze elementen zijn zo instinctief dat zelfs mensen die blind geboren zijn hun handen voor hun ogen houden als ze iets horen dat ze niet prettig vinden, ook al hebben ze nog nooit iemand anders dit zien doen. Andersom schreeuwen mensen die doof zijn geboren als ze kwaad, gefrustreerd of verdrietig zijn, ook al hebben ze dit nog nooit gehoord. Net zo instinctief als het creëren van onze eigen toon en lichaamstaal is het opvatten van die van een ander. Wij voelen gelijk aan of we iemand interessant, sympathiek, intelligent, of krachtig vinden, en of we zijn/haar verhaal willen horen. Niemand wil naar een stugge, monotone presentator luisteren die urenlang doordreunt. Tegelijkertijd kunnen we ook afknappen van overdreven variatie; op een boeiende manier presenteren is dus een kunst. Volgens een studie die gepubliceerd werd door de Stanford Graduate School of Business (10) waarin 100,000 presentaties aandachtig geanalyseerd zijn komt deze kunst neer op 4 V’s: verbaliteit, vocaliteit, visualisatie, en vitaliteit. Dit betekent dat onze spreektaal, toon, lichaamstaal, en passie de sleutels zijn voor het geven van een boeiende presentatie. Onze woordkeuze en zinsopbouw moeten geschikt zijn voor het publiek. Vermijd jargon en praat niet zoals je zou schrijven; houd het simpel en kort maar krachtig. Het volume, de snelheid, en de flow waarin we praten moeten gevarieerd zijn, want elke verandering wekt opnieuw de aandacht van de luisteraar. Oogcontact schept een band met het publiek terwijl sterke gezichtsuitdrukkingen (niet te boos kijken) en grote gebaren juist een beeld van autoriteit scheppen. Als laatste moet de sprekers passie en enthousiasme keer op keer naar voren komen, zelfs als deze al honderden malen dezelfde presentatie heeft gegeven. Het publiek hoort de sprekers bericht namelijk voor het eerst en moet meegesleept worden. Ja, zelfs bij auto theorie. Juist bij de auto theorie.

De presentatoren van Nutheorie krijgen gepaste, doorlopende training waardoor ze deze 4 V’s door en door beheersen. Ondanks de vroege starttijd van de fysieke cursussen blijven cursisten er goed bij door het contact dat ze met de cursusleider leggen. Ook de online video’s kunnen urenlang bekeken worden zonder te vervelen. Het is de kennis die deze presentatoren beheersen en moeten overbrengen maar het is hun talent voor communicatie dat dit niet alleen mogelijk, maar een succes maakt.

Door alle bovenstaande methodes en hulpmiddelen te benutten biedt het team achter Nutheorie boeiende, grappige, duidelijke en effectieve cursussen om de autotheorie van Aanhangwagen tot Zebrapad te leren. Zeg dat oude saaie boek dus maar gedag en maak kennis met deze nieuwe manier van opleiden!

  Traditioneel auto theorieboek Nutheorie Cursus + lesmateriaal Nutheorie Online
Visuele hulpmiddelen
Spaced repetition Soms
Ezelsbruggetjes Soms
Leren door vragen
Humor
Oefenvragen Soms
De 4 V’s

Citaties

  1. Bradford, William C. “Reaching the Visual Learner: Teaching Property Through Art.” The Law Teacher, vol. Vol.11, 2011. Social Science Research Network, https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=587201.
  2. Anderson, John R., and Lael J. Schooler. “Reflections of the Environment in Memory.” Association for Psychological Science, vol. Vol. 2 Issue 6, 1991, https://doi.org/10.1111%2Fj.1467-9280.1991.tb00174.x.
  3. Ausubel, David P., and Mohamed Youssef. “The Effect of Spaced Repetition on Meaningful Retention.” The Journal of General Psychology, vol. Vol. 73, 1963, https://doi.org/10.1080/00221309.1965.9711263.
  4. Limsleur, Paul. “A Memory Schedule.” The Modern Language Journal, vol. Vol. 51 No. 2, 1967, https://doi.org/10.2307/321812.
  5. Ford, Thomas E., et al. “The Psychology of Humor: Basic Research and Translation.” Translational Issues in Psychological Science, vol. 2016, Vol. 2, No. 1, 1–3, 2016. Researchgate, https://www.researchgate.net/publication/299475839_The_Psychology_of_Humor_Basic_Research_and_Translation.
  6. Stambor, Zak. “How laughing leads to learning.” American Psychological Association, vol. Vol. 37 No. 7, 2006, https://www.apa.org/monitor/jun06/learning.
  7. Ziv, Avner. “Teaching and learning with humor: Experiment and replication.” The Journal of Experimental Education, vol. Vol. 57 No.1, 1988, pp. 4-15, https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00220973.1988.10806492.
  8. Roediger, Henry L., and Jeffrey D. Karpicke. “Test-Enhanced Learning: Taking Memory Tests Improves Long-Term Retention.” Psychological Science in the Public Interest, vol. Vol. 17 Issue 3, 2006. Sage Journals, https://doi.org/10.1111/j.1467-9280.2006.01693.x.
  9. Abrahams, Matt. “A Big Data Approach to Public Speaking.” Stanford Graduate School of Business, 2016, https://www.gsb.stanford.edu/insights/big-data-approach-public-speaking.

Verantwoord & effectief leren

‘Een begrijpelijke, doeltreffende, maar ook leuke cursus verzorgen voor onze cursisten en hen op een verantwoorde manier voorbereiden op het theorie-examen. Iets wat nog ontbrak in het traject naar het rijbewijs, maar waar wel grote vraag naar was.’

Wij bieden een dienst die nog mistte in het traject naar het rijbewijs: een dienst volledig aangepast naar de wensen van de klant om hen effectief en verantwoord voor te bereiden op het theorie-examen.

Hoe werkt ‘t?

Cursisten maken in eerste instantie een keuze voor een dagcursus of een volledige theoriecursus online.

Bij een dagcursus krijgen de cursisten toegang tot ons eigen online platform, waar voor 6 tot 8 uur aan lesmateriaal op staat. Door middel van het overzichtelijke e-book en oefenexamens kan de cursist zich thuis alvast goed voorbereiden. Tijdens de dagcursus nemen onze deskundige en enthousiaste cursusleiders in bijna 7 uur de theorie verder door met een groep gemotiveerde cursisten. De combinatie van het online lesmateriaal en een dagcursus zorgt voor een complete beheersing van de theorie en een grote kans op slagen.

Wanneer cursisten kiezen voor een volledige theoriecursus online krijgen zij voor een bepaalde periode ongelimiteerd toegang tot een online theoriepakket. Dit pakket bestaat uit een volledige videocursus, een uitgebreider e-book, honderden oefenvragen en meer dan voldoende examens die vergelijkbaar zijn met die van het CBR. Door middel van dit pakket kunnen de cursisten zelfstandig, effectief en verantwoord leren voor het CBR examen. Op deze manier beheersen ze de theorie volledig en is de kans groot dat zij in één keer slagen voor het CBR theorie-examen. Indien de examenkandidaat dat wenst is een combinatie van beide cursussen ook mogelijk.

We gebruiken methodes die de stof verhelderen én een aantrekkelijke twist geven. Zo leer je de theorie op de meest leuke en effectieve manier!

Check de pagina De kracht van een goede theorieopleiding als je benieuwd bent hoe het precies komt dat de cursus zo effectief werkt.

Hoe draagt NuTheorie bij aan de verkeersveiligheid?

We hebben inmiddels meer dan 250.000 cursisten geholpen aan hun theorie en de populariteit van onze eendaagse cursus en online theoriecursus groeit nog elke dag, omdat kandidaten deze methodes simpelweg een fijne manier van studeren vinden. In plaats van dikke pillen doorbladeren of wekenlang ‘s avonds in een klaslokaaltje zitten, kiezen velen voor een cursus die hen niet alleen laat slagen, maar ook echt aanspreekt.

Daarom heeft onze cursus meer dan 19.000 positieve reviews op Facebook en 5300 beoordelingen op Google Reviews met een gemiddelde score van 5 uit 5 sterren. Ook bij Feedback Company verdienen wij een 9.7/10 score op basis van 4500 beoordelingen. Bovendien hebben onderzoeken met data van het CBR uit 2018, 2019, 2020 en 2021 uitgewezen dat wij al 4 jaar achtereen het allerhoogste slagingspercentage hebben van alle auto theorie-opleiders in Nederland. Het resultaat over de gehele vier jaar is 83,2%. We steken hiermee met kop en schouders boven het landelijk gemiddelde van 43,9% uit.

Onze methodes zijn zowel verantwoord als effectief. We zorgen ervoor dat onze leerlingen veilig de weg op kunnen en hun nieuwe kennis nooit meer zullen vergeten. Zo verhogen wij de verkeersveiligheid in Nederland!

A group of people standing next to each other.

Hoe ‘t ooit begon

NuTheorie is opgericht door vrienden met een duidelijke missie en ambitie, en dat is aan elk aspect te merken: het plezier waarmee ze elke dag aan de slag gaan, de passie waarmee ze elk detail perfectioneren, en de trots die van hen afstraalt bij elke overwinning, groot én klein.

De “founding partners” van NuTheorie kennen elkaar al sinds hun studententijd. Ze studeerden aan de Erasmus Universiteit, vol fantasieën over wat ze met de rest van hun leven wilden doen. Rijopleidingen geven zat daar echter niet tussen. Over één ding waren ze het wel eens: ze zouden de wereld verkennen. Zo gezegd, zo gedaan. Ze maakten samen een jaar-lange reis die ze nooit zullen vergeten. Maar ja, ooit moesten ze weer naar huis.

Now what?
Blut maar geïnspireerd keerden de heren terug naar Nederland en terug naar de realiteit. Het was tijd om te solliciteren en tegelijkertijd uit te vogelen wat ze met hun carrières wilden doen. Uiteindelijk besloot één van hen toch tijdens het solliciteren een opleiding tot rijinstructeur te volgen. Eenmaal daar sprak hij met rijinstructeurs die keer op keer aangaven dat veel van hun leerlingen moeite hadden met slagen voor het theorie-examen (het klonk heel normaal dat iemand er 7 keer over deed). Hier wilden ze verandering in brengen.

"Er moest verandering komen in het traject naar het rijbewijs, en hier hebben we voor gezorgd"

Zo ontstond het idee om hun al universitaire achtergronden en specialisaties te bundelen en theorieles te geven op een manier die jonge mensen echt zou aanspreken. Zonder twijfel schakelden zij hulp in van hun vertrouwde vrienden van de universiteit, ieder met hun eigen specialiteit. Samen met hen en alle verschillende achtergronden in psychologie en communicatie stelden zij, gebaseerd op wetenschappelijke onderzoeken, een moderne, doeltreffende cursus op: NuTheorie 1.0.

Het begon met 5 leerlingen, doorgestuurd door rijinstructeurs, die allemaal in één keer slaagden. Deze leerlingen spraken zich lovend uit over de manier van lesgeven en raadden de cursus direct bij hun vrienden aan. Er bestond geen moment van twijfel tussen de oude vrienden, dus doken ze in het diepe, niet wetend waar het toe zou leiden. Met een flinke lening van de vader van een van de oprichters, die gelukkig blind vertrouwen had in hun visie, konden ze aan de slag.

Zo groeide het klasje van 5 naar 10, van 10 naar 20, en één klasje van 20 werden meerdere klassen op meerdere locaties tot ze met geen mogelijkheid meer hooi op hun vork konden nemen... Tenzij ze zouden uitbreiden. En dat deden ze.

"We gaan voor kwaliteit en dat zie je in alles terug. Daarom zijn we ook zo enorm snel gegroeid"

De “founding partners” stonden zelf dagelijks voor de klas, maakten meer dan 80-urige werkweken, vaak zelfs 100+ uren per week! Ze kozen er bewust voor om gezond te groeien en de juiste mensen met de juiste training voor de klas te krijgen. Zo werd de nadruk op constant herinvesteren, kwaliteit en professionalisering in alle aspecten van het bedrijf gelegd.

Er kwamen op den duur meer cursusleiders bij, ze startten een klantenservice en stichtten zo een bedrijf dat inmiddels is uitgegroeid tot bijna 50 medewerkers, 24 cursuslocaties verspreid door heel Nederland, honderden uren aan lesmateriaal en honderdduizenden gelukkige klanten met hun theorie in de pocket.

De klant staat altijd centraal, kwaliteit is binnen het bedrijf niet onderhandelbaar. Het is ook de band en de motivatie tussen deze natuurondernemers die hun producten en hun bedrijven een succes hebben gemaakt. Inmiddels is er een heel team hard op weg een autoriteit in de rijschoolwereld te blijven op het vlak van educatie en te worden op andere vlakken in de branche.

Onze missie

"Wij geloven dat educatie anders kan. Daar gaan wij voor"

Bij NuTheorie geloven we in een innovatieve vorm van educatie. Wij staan voor een nieuwe en leuke manier van onderwijs die impact heeft op de doelgroep. Plezier hebben tijdens het studeren vinden we belangrijk. Bij ons staat dan ook voorop: lachen - leren - slagen!

"Onze cursisten slagen met vlag en wimpel dankzij onze moderne lesmethodes"

De cursus die we bieden is enorm effectief doordat we met een moderne en wetenschappelijk onderbouwde lesmethode werken. Onze enthousiaste cursusleiders voegen daar een flinke dosis humor aan toe, waardoor cursisten erg genieten van een cursusdag bij ons. We spreken de taal van de jongeren en mede daarom is onze cursus zo doeltreffend.‍

"Ons doel is om een bijdrage te leveren aan de verkeersveiligheid door cursisten de theorie op een verantwoorde manier te leren"

Wij willen onze cursisten op een verantwoorde manier de auto theorie bijbrengen en ze in één keer laten slagen. Op die manier dragen we ook bij aan de verkeersveiligheid. En daar zijn we trots op! Het leren op deze effectieve manier zoals bij NuTheorie is inmiddels de nieuwe standaard. Moeilijk wordt makkelijk, het bespaart je tijd en reisjes naar het CBR. We’ve got you!

De kracht van een goede theorieopleiding

Dikke pillen zijn verleden tijd, maar er moet toch nog steeds gestudeerd en geleerd worden. Talloze onderzoeken wijzen erop dat jongeren tegenwoordig het beste leren door moderne methodes, zoals visualisatie. Denk hierbij aan afbeeldingen, video's, GIFjes, en computerspelletjes. Toch helpen ouderwetse geheugensteuntjes ook nog steeds: ezelsbruggetjes, oefenvragen, en veel herhaling behoren tot de effectieve klassiekers van het leren. Bij fysieke lessen in een klaslokaal is ook een innemende toon en een gezonde dosis humor behulpzaam voor het overbrengen van informatie. Met deze middelen kunnen zowel docenten als studenten het meeste uit een les halen zodat alles niet alleen goed begrepen wordt, maar ook lang in het geheugen blijft.

Visuele Hulpmiddelen

Tegenwoordig schrikken veel mensen af van een grote lap tekst, niet alleen jongeren. Volgens het Social Science Research Network (1) leert ongeveer 65% van de bevolking het liefst visueel door o.a. infographics en andere mediavormen. Plaatjes of foto’s worden al jaren gebruikt om informatie uit te beelden, maar we hebben nu ook toegang tot video's, GIFs en animaties die bijvoorbeeld tijdens de cursus van Nutheorie de aandacht van onze kandidaten trekken. Vreemd genoeg wordt hier echter weinig gebruik van gemaakt in het moderne onderwijs.

  • Ondanks dat maar 10% van middelbare school studenten het best auditief leren worden 80% van de lessen oraal gegeven. – University of Illinois Extension, 2009
  • 90% van alle informatie die we opnemen is visueel. – Hyerle, 2000
  • Visuele hulpmiddelen in de les kunnen zorgen voor een 400% verbetering in het leren. – 3M Corporation, 2001
  • Het menselijk brein heeft maar ¼ seconde nodig om een symbool te verwerken en er een betekenis aan te koppelen, terwijl het 6 seconden duurt om 20-25 woorden te lezen. – Thorpe, S., Fize, D. & Marlot, C. (1996)
  • Men kan de inhoud van 2500 afbeeldingen met een nauwkeurigheid van 90% onthouden 72 uur nadat ze er maar 10 seconden naar gekeken hebben. Een jaar later kan men deze afbeeldingen nog voor ongeveer 63% onthouden. Ter vergelijking: Slechts 10% van de studenten kan de stof van een traditionele lezing onthouden na 72 uur. Na een jaar is hier bijna niets van over. – Crockett, 2010

Oftewel: De visuele hulpmiddelen in onze dagcursus en onze online theoriecursus zorgen ervoor dat de stof sneller op wordt genomen, duidelijker blijkt, en langer wordt onthouden. Een aanrader dus!

Herhaling

De reden dat we informatie beter onthouden als het een paar keer herhaald wordt is niet alleen omdat we het vaker zien; uit een studie door professors Anderson en Schooler van Carnegie Mellon University (2) blijkt dat wij er instinctief van uitgaan dat dingen die meerdere keren in het verleden gebeurd zijn, een grote kans hebben om ook vaak voor te komen in de toekomst. Hierdoor werken onze hersenen extra hard om deze informatie op te slaan voor wanneer het weer van pas komt. Door selectieve herhaling wordt dus de belangrijkste informatie “gehighlight” in ons hoofd, waardoor we het makkelijker terug kunnen vinden.

Duits psycholoog Hermann Ebbinghaus (3) staat o.a. bekend om zijn theorie over de leer- en vergeetcurve. Deze houdt in dat als lesstof niet herhaald of geoefend wordt, alle kennis wegzakt. Om dit te voorkomen raadt Ebbinghaus aan om niet in één keer, maar in gespreide momenten de stof te herhalen, beter bekend als “spaced repetition.” Taalwetenschapper Paul Limsleur (4) voegt toe dat je dit het beste kunt doen als je de stof nog ongeveer 60% herinnert.

Daarom stelt NuTheorie voorafgaand de dagcursus het oefenmateriaal al weken van te voren beschikbaar zodat leerlingen dit in behapbare delen kunnen doornemen en herhalen. Wanneer ze vervolgens op de cursusdag verschijnen klinkt ongeveer 60% van de stof ze al bekend in de oren. Zo worden de leerlingen niet overweldigd door nieuwe informatie en kunnen ze focussen op de puntjes die nog niet in hun geheugen geprent staan. Maar ook tijdens de cursus worden de belangrijkste dingen meerdere keren herhaald.

Ezelsbruggetjes

We gebruiken sinds kinds af aan al ezelsbruggetjes om het leven beter te begrijpen. Knokkels vertellen ons het aantal dagen in een maand, onze linkerduim en wijsvinger vormen een L, en natuurlijk DROL: Dicht Rechts, Open Links. Hongaars-Amerikaanse psycholoog Csikszentmihaly, de man achter de positieve psychologie beweging en het flow-begrip, is een groot voorstander van ezelsbruggetjes. Hij gebruikt zelfs een soort Mama Appelsap zin voor de uitspraak van zijn eigen naam: Chick-sent-me-high. Die zul je niet snel vergeten!

Dit soort woordspelingen zijn samen met acroniemen en andere ezelsbruggetjes zeer effectief in het onthouden van onbekende termen, rijtjes woorden of zelfs de volgorde van dingen. Denk bijvoorbeeld aan TV-TAS voor de waddeneilanden, of “X is niks” voor het verkeersbord verboden stil te staan. Ook door middel van rijmpjes of liedjes is nieuwe informatie makkelijker te onthouden. Dit hoeft niet op het niveau Shakespeare of Billie Eilish; gooi een duidelijk concept op een catchy beat en je onthoud het geheid. Jaren na de cursus zullen leerlingen van Nutheorie nog steeds in de douche rappen: “Baby omgedraaid, airbag uit. Baby omgedraaid airbag uit. Baby omgedraaid……”

Leren door vragen

Wanneer studenten alleen hoeven te luisteren naar uitleg wordt hun houding al snel passief, maar wanneer er vragen worden gesteld aan de klas beginnen ze kritisch mee te denken. Ik denk dat ik het weet. Zou dit het zijn? Of is dat logischer? Vragen vergen dat de leerling een dieper begrip ontwikkelt voor de stof zodat hij/zij überhaupt over een antwoord na kan denken.

Klassiek Grieks filosoof Socrates (5) gebruikte ondervragen als educatieve methode om zijn leerlingen zelf de antwoorden te laten vinden. Het idee achter de Socratische dialoog wordt vandaag de dag nog steeds gebruikt, van ouders die hun kinderen willen leren om zelf na te denken tot leraren die niet alles voor hun pupillen willen uitkauwen. Nu is “wat denk je dat het punt van het leven is?” wel hele andere koek dan “wanneer moet je richting aangeven op een rotonde?” maar het werkt desalniettemin. Dat blijkt uit de cursus van Nutheorie, waarvan de basis uit vragen bestaat met de uitleg eromheen gebouwd. Hierdoor weten cursisten ook gelijk wat ze kunnen verwachten op het echte examen. De filosofie laten we echter over aan de Grieken.

Humor

Humor kan niet alleen aandacht trekken maar ook interesse in een onderwerp verhogen. Volgens Dr. Daniel Berlyne (6), een expert in experimentele en verkennende psychologie, leidt alles dat verwachtingen doorbreekt of mensen verrast tot een fysieke en mentale opwinding. Met behulp hiervan tover je gemakkelijk een inattentieve student naar een attentieve student, waardoor hun prestatie snel verbetert.

Professor Ronald Berk van John Hopkins University (7) is een goed voorbeeld van hoe een leraar humor in een klaslokaal kan implementeren om productiviteit omhoog te halen. “WWanneer ik een lokaal binnenloop wil ik de hele sfeer veranderen naar één waar iedereen plezier heeft van de stof, zelfs als deze complex is,” zegt Dr. Berk, schrijver van Professors are from Mars, Students are from Snickers: How to Write and Deliver Humor in the Classroom and in Professional Presentations. “Het helpt tegen de stress en zenuwen.”

Echter moet er niet zomaar willekeurig gegrapt en gegrold worden; de humor moet wel aansluiten op de lesstof en de leerlingen er niet van afleiden. Dit beaamt Dr. Avner Ziv in zijn studie Het humoreffect: Differentiële Verwerking en Bevoorrechte Retrieval. Dr. Ziv is een professor op de afdeling Psychologie en Onderwijs aan de universiteit van Tel Aviv en schreef o.a. Persoonlijkheid en Gevoel Voor Humor. Volgens Ziv’s onderzoek (8) is de beste methode om eerst de lesstof serieus uit te leggen, deze dan grappig te illustreren en uiteindelijk nogmaals duidelijk te herhalen.

Wij zijn trots op onze vele positieve Google- en Facebook reviews, waarvan velen vol complimentjes staan over hoe grappig de cursusleiders zijn. Hierdoor genieten kandidaten van de cursus ondanks het niet-altijd-even-spannende onderwerp. Met een perfecte balans tussen serieuze uitleg en een gezonde dosis humor laten de enthousiaste cursusleiders hun kandidaten slagen én lachen.

Oefenmateriaal

Uit een studie van Washington University (9) blijkt dat oefentests helpen met het bewaren van informatie in ons langetermijngeheugen. Studenten die een oefenexamen aflegden na het bestuderen van de stof presteerden aanzienlijk beter dan studenten die alleen de informatie hadden herlezen.

Door oefenvragen te beantwoorden kunnen leerlingen goed beoordelen waar hun sterke en zwakke punten liggen en waar ze wat extra aandacht aan moeten besteden. Als het meevalt voelen ze zich zelfverzekerd, als het tegenvalt is het beter dat ze de schok voelen wanneer het nog niet telt. Daarom biedt Nutheorie honderden oefenvragen, compleet met scores en uitleg. Neem deze een aantal keer door en het CBR-examen is een eitje.

De 4 V’s

Lichaamstaal is belangrijk. Toon is belangrijk. Deze elementen zijn zo instinctief dat zelfs mensen die blind geboren zijn hun handen voor hun ogen houden als ze iets horen dat ze niet prettig vinden, ook al hebben ze nog nooit iemand anders dit zien doen. Andersom schreeuwen mensen die doof zijn geboren als ze kwaad, gefrustreerd of verdrietig zijn, ook al hebben ze dit nog nooit gehoord. Net zo instinctief als het creëren van onze eigen toon en lichaamstaal is het opvatten van die van een ander. Wij voelen gelijk aan of we iemand interessant, sympathiek, intelligent, of krachtig vinden, en of we zijn/haar verhaal willen horen. Niemand wil naar een stugge, monotone presentator luisteren die urenlang doordreunt. Tegelijkertijd kunnen we ook afknappen van overdreven variatie; op een boeiende manier presenteren is dus een kunst. Volgens een studie die gepubliceerd werd door de Stanford Graduate School of Business (10) waarin 100,000 presentaties aandachtig geanalyseerd zijn komt deze kunst neer op 4 V’s: verbaliteit, vocaliteit, visualisatie, en vitaliteit. Dit betekent dat onze spreektaal, toon, lichaamstaal, en passie de sleutels zijn voor het geven van een boeiende presentatie. Onze woordkeuze en zinsopbouw moeten geschikt zijn voor het publiek. Vermijd jargon en praat niet zoals je zou schrijven; houd het simpel en kort maar krachtig. Het volume, de snelheid, en de flow waarin we praten moeten gevarieerd zijn, want elke verandering wekt opnieuw de aandacht van de luisteraar. Oogcontact schept een band met het publiek terwijl sterke gezichtsuitdrukkingen (niet te boos kijken) en grote gebaren juist een beeld van autoriteit scheppen. Als laatste moet de sprekers passie en enthousiasme keer op keer naar voren komen, zelfs als deze al honderden malen dezelfde presentatie heeft gegeven. Het publiek hoort de sprekers bericht namelijk voor het eerst en moet meegesleept worden. Ja, zelfs bij auto theorie. Juist bij de auto theorie.

De presentatoren van Nutheorie krijgen gepaste, doorlopende training waardoor ze deze 4 V’s door en door beheersen. Ondanks de vroege starttijd van de fysieke cursussen blijven cursisten er goed bij door het contact dat ze met de cursusleider leggen. Ook de online video’s kunnen urenlang bekeken worden zonder te vervelen. Het is de kennis die deze presentatoren beheersen en moeten overbrengen maar het is hun talent voor communicatie dat dit niet alleen mogelijk, maar een succes maakt.

Door alle bovenstaande methodes en hulpmiddelen te benutten biedt het team achter Nutheorie boeiende, grappige, duidelijke en effectieve cursussen om de autotheorie van Aanhangwagen tot Zebrapad te leren. Zeg dat oude saaie boek dus maar gedag en maak kennis met deze nieuwe manier van opleiden!

  Traditioneel auto theorieboek Nutheorie Cursus + lesmateriaal Nutheorie Online
Visuele hulpmiddelen
Spaced repetition Soms
Ezelsbruggetjes Soms
Leren door vragen
Humor
Oefenvragen Soms
De 4 V’s

Citaties

  1. Bradford, William C. “Reaching the Visual Learner: Teaching Property Through Art.” The Law Teacher, vol. Vol.11, 2011. Social Science Research Network, https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=587201.
  2. Anderson, John R., and Lael J. Schooler. “Reflections of the Environment in Memory.” Association for Psychological Science, vol. Vol. 2 Issue 6, 1991, https://doi.org/10.1111%2Fj.1467-9280.1991.tb00174.x.
  3. Ausubel, David P., and Mohamed Youssef. “The Effect of Spaced Repetition on Meaningful Retention.” The Journal of General Psychology, vol. Vol. 73, 1963, https://doi.org/10.1080/00221309.1965.9711263.
  4. Limsleur, Paul. “A Memory Schedule.” The Modern Language Journal, vol. Vol. 51 No. 2, 1967, https://doi.org/10.2307/321812.
  5. Ford, Thomas E., et al. “The Psychology of Humor: Basic Research and Translation.” Translational Issues in Psychological Science, vol. 2016, Vol. 2, No. 1, 1–3, 2016. Researchgate, https://www.researchgate.net/publication/299475839_The_Psychology_of_Humor_Basic_Research_and_Translation.
  6. Stambor, Zak. “How laughing leads to learning.” American Psychological Association, vol. Vol. 37 No. 7, 2006, https://www.apa.org/monitor/jun06/learning.
  7. Ziv, Avner. “Teaching and learning with humor: Experiment and replication.” The Journal of Experimental Education, vol. Vol. 57 No.1, 1988, pp. 4-15, https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00220973.1988.10806492.
  8. Roediger, Henry L., and Jeffrey D. Karpicke. “Test-Enhanced Learning: Taking Memory Tests Improves Long-Term Retention.” Psychological Science in the Public Interest, vol. Vol. 17 Issue 3, 2006. Sage Journals, https://doi.org/10.1111/j.1467-9280.2006.01693.x.
  9. Abrahams, Matt. “A Big Data Approach to Public Speaking.” Stanford Graduate School of Business, 2016, https://www.gsb.stanford.edu/insights/big-data-approach-public-speaking.