Theory exam

Verkeersovertredingen 2025

Verhoogde Boetes en Strengere Handhaving!

Ontdek de nieuwste Nederlandse verkeersboetes voor 2025, inclusief snelheidsovertredingen, mobiel gebruik en gordel boetes.
Bereid je voor op het CBR theorie examen met geüpdatete regels en boetes.

Ook in 2025 zijn de verkeersboetes weer gestegen. Een moment van onoplettendheid, zoals te hard rijden, door rood licht gaan of een mobiele telefoon gebruiken tijdens het rijden, kan je duur komen te staan. In deze blog geven we een overzicht van de nieuwste boetetarieven en belangrijke informatie voor het afleggen van het CBR theorie examen.

Snelheidsboetes in 2025

De verkeersboete voor te hard rijden is de meest voorkomende boete. Deze wordt bepaald op basis van hoeveel km/u je te hard rijdt. Let op: de hoogte van de boete hangt ook af van de locatie waar je wordt betrapt. Dat kan zijn binnen of buiten de bebouwde kom, of op de snelweg. De boete voor te hard rijden binnen de bebouwde kom is hoger dan daarbuiten.

De onderstaande boetebedragen zijn exclusief administratiekosten van €9.

Boetes in Werkzones,
30 km/u -zones en Overschrijding van 30 km/u

In wegwerkzaamheden zones en 30 km/u-zones zijn de boetes vaak nog hoger. Als je meer dan 30 kilometer te hard rijdt, bepaalt het Openbaar Ministerie (OM) de straf.

De rechter kijkt ook naar je eerdere snelheidsovertredingen binnen een periode van 2 jaar.

Belangrijke Snelheden voor het CBR Theorie Examen

Binnen bebouwde kom

De bebouwde kom, ook wel bekend als een plaats, begint zodra je een bord met denaam van de plaats passeert. Binnen de bebouwde kom geldt standaard een maximumsnelheid van 50 km/u.

Binnen de bebouwde kom is het mogelijk dat je een zone tegenkomt waar de maximumsnelheid 30 km/u is. Dit noemen wij een 30 km zone. Binnen de bebouwde kom kan je ook een woonerf tegenkomen. Op een woonerf geldt een maximumsnelheid van 15 km/u.

Buiten bebouwde kom

Net als het begin, wordt het einde van de bebouwde kom aangegeven met een plaatsnaambord. Bij het verlaten van de bebouwde kom staat er echter een rode streep door de plaatsnaam. De maximumsnelheid buiten de bebouwde kom is 80 km/u

De standaard maximumsnelheid buiten de bebouwde kom is dus 80 km/u. Echter, komt het wel eens voor dat de maximumsnelheid buiten de bebouwde kom lager is. Dit kan dan een maximumsnelheid zijn van 50, 60 of 70 km/u. Dit wordt dan aangegeven met een verkeersbord zoals hieronder te zien is.

Bijzondere Wegen

Naast wegen binnen en buiten de bebouwde kom, zijn er nog andere soorten wegen, zoals de autoweg en de autosnelweg. Dit noemen wij speciale wegen. Op een autosnelweg mag je maximaal 130 km/u rijden. Een autosnelweg herken je aan een rechthoekig, blauw bord met een afbeelding van een dubbele rijbaan met een viaduct erboven. Op een autoweg geldt een maximumsnelheid van 100 km/u. Een autoweg wordt aangegeven door een vierkant blauw bord met een witte afbeelding van een auto erop.

De autoweg en autosnelweg worden niet alleen speciaal genoemd vanwege hun maximumsnelheid, maar ook vanwege het feit dat hier een minimumsnelheid geldt.Op een autoweg is de minimumsnelheid de helft van de maximumsnelheid. Dus als de maximumsnelheid 100 km/u is, dan moet jouw voertuig minimaal 50 km/u kunnen rijden. Op de autosnelweg moet je minimaal 60 km/u kunnen rijden.

Minimumsnelheid autoweg = 50 km/u

Minimumsnelheid autosnelweg = 60 km/u

Net als op andere wegen kunnen de snelheden op de autoweg en autosnelweg worden aangepast. In theorie mag je op een autosnelweg de wettelijke maximumsnelheid van 130 km/u rijden, tenzij anders wordt aangegeven. Echter, in de praktijk is besloten om op alle autosnelwegen in Nederland een maximumsnelheid in te voeren van 100 km/u tussen 06:00 en 19:00 uur, om de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen. Na 19:00 uur mag je dan weer gewoon 130 km/u rijden. Zie afbeelding hieronder.

Andere Verkeersboetes in 2025

Onveilig of ongewenst verkeersgedrag

  • Gebruik van mobiele telefoon tijdens het rijden: €430
  • Bumperkleven: vanaf €380 tot €900 afhankelijk van afstand en snelheid
  • Onnodig links rijden op autowegen/snelwegen: €280
  • Verkeerd inhalen (bijv. rechts): €310
  • Geen voorrang verlenen van rechts: €310
  • Onnodig geluid maken (bijv. toeteren): €310
  • Genegeerd rood kruis: €280
  • Af slaan zonder richting aan te geven: €120
  • Inhaalverbod genegeerd (verkeersbordregels): €310
  • Rijden op de stoep: €190
  • Door rood rijden: €310
  • Stoppen op vluchtstrook zonder nood: €310
  • Stilstaan op de stoep: €120
  • Kruispunt blokkeren: €310
  • Voertuig achterlaten op gevaarlijke of hinderlijke manier: €190
  • Geen gordel dragen: €190
  • Kinderen onder 1.35m vervoeren zonder kinderzitje: €280
  • Doorsnijden militaire of rouwstoet: €120
  • Geen doorgang verlenen aan instappende/uitstappende bus/tram: €310

Belangrijke Informatie voor het CBR Theorie Examen

Telefoonregels

Belangrijke regel: Bellen = Parkeren. Als je je telefoon wilt gebruiken, moet je parkeren. Alleen stilstaan telt niet, stilstaan is alleen toegestaan voor laden/lossen of in-/uitstappen. Als je tijdens het rijden moet bellen, verplicht alleen handsfree (Bluetooth of headset).

Rechts inhalen

Inhalen betekent iemand voorbijrijden. Normaal doen we dat links, niet rechts. Doe je dit toch, dan kun je een boete van €310 krijgen.

Er zijn echter 5 uitzonderingen waarin rechts inhalen is toegestaan:

  1. Blokmarkering - als er een blokmarkering tussen jou en het andere voertuig zit.
  2. File - als jouw rijstrook sneller beweegt dan de linker.
  3. Rotondes - op of voor een rotonde met meerdere rijstroken.
  4. Trams -  je mag een tram rechts inhalen.
  5. Linksafslaande voertuigen -  als iemand wacht om links af te slaan, mag je rechts passeren.

Vluchtstrook & Vluchthaven

De wet is duidelijk: je mag de vluchtstrook alleen gebruiken bij nood of pech, medische problemen en voertuigschade. In alle andere gevallen is deze gereserveerd voor hulpdiensten. Onrechtmatig gebruik kost je €310 boete.

Vluchthavens volgen dezelfde regels als vluchtstroken: alleen gebruiken bij nood. Als gemarkeerd met een “P”-bord mag je ook stoppen zonder noodsituatie.

Gordel & Kinderzitje

Het dragen van een gordel en het gebruiken van een juist kinderzitje is essentieel. Dit valt onder “voertuigveiligheid” en “noodsituaties” in het examen. De standaard gordel is een driepuntsgordel die strak over de borst gedragen moet worden.

  • Alle inzittenden moeten de driepuntsgordel dragen.
  • Vanaf 12 jaar is de persoon zelf verantwoordelijk.
  • Als een kind onder de 12 geen gordel draagt, krijgt de bestuurder de boete.
  • Als het kind ouder is dan 12, wordt de passagier beboet.

Kinderen onder 1.35 meter moeten in een goedgekeurd kinderzitje zitten, omdat gewone gordels niet goed passen. Het stoeltje verhoogt het kind zodat de gordel correct over de borst loopt. Je mag een kinderzitje voorin plaatsen, maar let op de airbagregels. Als het zitje naar achteren gericht is, moet de airbag gedeactiveerd worden. Anders kan het kind ernstig gewond raken bij een botsing.

Verlichtingboetes

  • Remlichten defect: €190
  • Derde remlicht defect (na 30-09-2001): €120
  • Onnodig gebruik mistlicht voor: €120
  • Onnodig gebruik mistlicht achter: €190

Verlichtingsregels voor het CBR Theorie Examen

Dimlicht

Standaardverlichting en mag altijd gebruikt worden. Verplicht bij slecht zicht.

Grootlicht

Zeer fel en mag alleen 's nachts gebruikt worden als er geen tegenliggers of voorgangers zijn (om verblinding te voorkomen).

Stadslicht (parkeerlicht)

Wordt gebruikt om geparkeerde auto's zichtbaar te maken. Verplicht 's nachts op de rijbaan buiten de bebouwde kom.

Dagrijverlichting

Te vinden in auto's vanaf 2010, gaat automatisch aan bij het starten. Mag niet gebruikt worden wanneer dimlicht verplicht is.

Mistlicht voor

Alleen gebruiken bij slecht zicht door regen, sneeuw of mist. Niet verplicht. Mag met dimlicht, maar wordt afgeraden.

Mistlicht achter

Alleen gebruiken bij minder dan 50m zicht door mist of sneeuw. Nooit gebruiken bij regen, dit zorgt voor gevaarlijke weerkaatsing voor achterliggers.

Gerelateerde posts

Vragen?

Wat zijn de nieuwe verkeersboetes in Nederland in 2025?

In 2025 zijn de Nederlandse verkeersboetes gestegen. Bijvoorbeeld: 10 km/u te hard rijden binnen de bebouwde kom kost nu €93 (excl. administratiekosten). Andere overtredingen, zoals mobiel bellen tijdens het rijden, kunnen oplopen tot €430.

Hoeveel is de boete voor bellen tijdens het rijden in Nederland?

De boete voor het vasthouden of gebruiken van een mobiele telefoon tijdens het rijden is in 2025 €430. Je moet geparkeerd staan, niet alleen stil.

Wat is de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom in Nederland?

De standaard maximumsnelheid binnen de bebouwde kom is 50 km/u, tenzij anders aangegeven. In woonerven is dit 15 km/u.

Wanneer mag ik grootlicht gebruiken in Nederland?

Grootlicht is alleen toegestaan ‘s nachts wanneer er geen tegenliggers of voertuigen voor je zijn, om verblinding te voorkomen.

Is een kinderzitje verplicht in Nederland?

Ja. Kinderen onder de 1.35 meter moeten gebruikmaken van een goedgekeurd kinderzitje. Gewone gordels passen niet goed.

Link copied to clipboard!