Oud vs nieuw CBR Theorie Examen
Het Oude Theorie Examen
- Gevaarherkenning: 25 foto’s waarbij je kon kiezen tussen remmen, gas loslaten of niets doen. Je had 8 seconden per foto om te reageren. Je moest minimaal 13 vragen goed hebben om dit onderdeel te halen.
- Kennis: 12 vragen, met maximaal 2 fouten toegestaan. Dit onderdeel richtte zich op verkeersborden, wetten en verkeersregels.
- Inzicht: 28 vragen, met maximaal 3 fouten toegestaan. Dit testte hoe je kennis toepaste in verkeerssituaties (bijvoorbeeld voorrangsregels of remweg na regen).
Het Nieuwe CBR Theorie Examen (vanaf april 2025)
- Het oude examen had 65 vragen, verdeeld over kennis, inzicht en gevaarherkenning.
- Het nieuwe examen heeft 50 vragen totaal.
- Gevaarherkenning met statische foto’s is verwijderd.
- Vervangen door animaties. korte, realistische videoclips van alledaagse verkeerssituaties.
- Kandidaten kunnen animaties tijdens het examen opnieuw afspelen als de eerste keer te snel ging.
- Deze animaties maken het mogelijk om kennis en inzicht beter te toetsen in realistische situaties.
Ontwikkeling & Geldigheid
- Het nieuwe examen is ontwikkeld met input van RCEC, politie, VVN, SWOV, OTCRij en KRV.
- De zak/slaaggrens is vergelijkbaar met het oude examen: je mag maximaal 6 fouten maken.
- Het examen is niet makkelijker of moeilijker, maar aangepast aan de huidige standaard.
Waarom Animaties Beter Zijn
- Realistischer dan foto’s.
- Dichter bij echte verkeerssituaties.
- Context beter te begrijpen (video vs. afbeelding).
- Test zowel kennis als praktische toepassing.








